2011-10-12 08:43:47

Utječe li spol na odnos prema učenju?

Kako spol vašeg djeteta utječe na njegova postignuća u školi i što možete učiniti kako bi ga motivirali i potaknuli na učenje.

Razlike u spolu

Uvriježeno je mišljenje da su dječaci i djevojčice rođenjem predodređeni da se razviju u različitom smjeru. Međutim, znanstvene studije ukazuju na to da je više sličnosti nego razlika kada se radi o mentalnom razvoju djevojčica i dječaka i o tome kako usvajaju nove vještine.

No, u cjelini, vjerojatnije je da će djevojčice biti razgovorljive, samo-motivirane i iskazivati empatiju te uz to biti verbalno vještije, što ima pomaže i u čitanju i pisanju. Dječaci će, s druge strane, vjerojatnije biti impulzivni, natjecateljski nastrojeni te slabije iskazivati empatiju. Međutim, u njih je tendencija da razviju bolje vještine snalaženja u prostoru, što pomaže u matematici i prirodnim znanostima. Rotiranje objekta u mislima dobar je primjer vještine snalaženja u prostoru koja omogućava interpretaciju grafova, mapa te bolje tehničko crtanje.

Utjecaj na učenje i postignuća

Uobičajeno je vjerovanje da djevojčice progovore ranije od dječaka te da koriste složeniji rječnik pojmova. Kada krenu u školu, većina djevojčica imaju nešto bolje verbalne sposobnosti nego dječaci – u prosjeku, one su u tome mjesec ili dva ispred njih.

I kasnije u osnovnoj školi, kada se radi o verbalnim vještinama, djevojčice često imaju bolje rezultate od dječaka. Štoviše, kada napuste osnovnu školu, djevojčice su gotovo godinu dana ispred svojih vršnjaka u čitanju, a razlika u pisanju je još veća. Međutim, u odnosu na postignuća iz matematike u osnovnoj školi, djevojčice i dječaci su na otprilike istoj razini.

Proteklih godina djevojčice su kontinuirano zasjenjivale dječake u većini predmeta. Stručnjaci u obrazovanju vjeruju da ovo može povezati sa pojedinačnim predmetima. Djevojčice u većini slučajeva, preferiraju kontinuirano ocjenjivanje te pritom imaju bolje rezultate od dječaka.

Razlika u postignućima djevojčica i dječaka u dobi od 16 godina je navela neke učitelje da vjeruju kako je predavanje ključnog predmeta u jednospolnim razredima način kako motivirati dječake te poboljšati njihove ocjene. Oni tvrde da se dječaci, na primjer, osjećaju manje demoralizirano u predmetima kao što je književnost kada u razredu nema djevojčica s kojima bi se trebali natjecati.

Drugi pak vjeruju da djevojčice i dječaci najbolje napreduju kada je suprotni spol u nastavi u potpunosti izuzet te propagiraju jednospolnu razrednu zajednicu, posebice u srednjoj školi.
Neke škole vjeruju da je muška prisutnost – bio to učitelj ili otac koji pomaže oko domaće zadaće – ključni faktor u motivaciji dječaka i poboljšanju njihovih ocjena. Druge pak zagovaraju okruženje u školi koje bi bilo „naklonjeno“ dječacima, bilo da se radi o povećanju broja naslova u knjižnici koji bi se svidjeli dječacima ili isprobavanju različitih predavačkih tehnika, a kako bi se dječaci više angažirali u nastavi.

Motivirajte i ohrabrite svoje dijete

Obrazovanje vašeg djeteta nije ograničeno samo na učionicu. Vi ste odigrali ključnu ulogu u njegovu obrazovanju prije nego li je krenulo u školu te ćete jednako tako zadržati primarnu ulogu i tijekom godina njegova formalnog obrazovanja. Mnogo je načina na koje možete potaknuti motivaciju i učenje u svog djeteta.
Ako vam se čini da se vaše dijete muči sa svojim zadaćama, popričajte s njim o tome. Je li mu neki određeni zadatak posebno težak? Predložite mu da zamoli učitelja da još jednom s njim prođe kroz spomenuti zadatak te mu svakako napomenite kako će učitelj to zasigurno rado učiniti. Ako se pak radi o nedostatku samopouzdanja i općem dojmu da dijete jednostavno nije dobro u nekom određenom predmetu, redovito poticanje te podsjećanje na njegove vrijednosti i sposobnosti bi tu trebali pomoći.

Ako je vaše dijete u nižim razredima osnovne škole te ima poteškoća u svladavanju pisanja i čitanja, obratite se njegovom učitelju za savjet kako mu najbolje pomoći. Možda vam učitelj može preporučiti neke kratke i zabavne aktivnosti koje možete zajedno prakticirati kod kuće ili vam sugerirati izbor prikladnih i zanimljivih knjiga koje bi mogli čitati zajedno sa svojim djetetom.

Za slučaj da ste otac, a vaš sin ima poteškoća, muški uzor (poput vas) koji mu pomaže u učenju kod kuće, možda je upravo ono što mu treba.
Ako je vaše dijete u srednjoj školi te se, osim s uobičajenim tinejdžerskim problemima, suočava i s problemima u učenju, možda će reagirati na način da odbija o tome pričati. Objasnite mu da i vi smatrate neke od njegovih predmeta teškima te pokažite da mu želite pomoći. Ponovno, mnogo poticaja i podrške jako puno znači.

No ako smatrate da vi ipak niste najbolja osoba s kojom bi vaš tinejdžer mogao razgovarati o svojim školskim problemima, zatražite pomoć od nekoga kome on vjeruje – to može biti njegov učitelj, blizak obiteljski prijatelj ili rođak.
I na kraju, možda bi mogli razmisliti i o nekom obliku poticaja kako bi potakli vaše dijete da poboljša svoj odnos prema učenju . To može biti bilo što, od malog zadovoljstva (poput slatkiša), do povećanja džeparca kod starije djece. Nagrađivanje njihova uloženog truda možda se ipak pokaže najboljim motivatorom.


Osnovna škola Matija Antun Reljković Cerna